Stockholm är grönt- TofuNuggets

Skärholmen Se allt

Stockholm är grönt- TofuNuggets

TOFUNUGGETS

Detta recept räcker till ca 5 personer

INGREDIENSER:

Naturell Tofu, 400g

Mjöl, mängd efter behov, max 2 dl (havre- potatis eller vetemjöl)

Naturligt Jordnötssmör, 3 msk (eller annat frö/nötsmör)

Färsk Timjan, 1 dl

Vitlöksklyftor, 3 st

Kryddblandning av 4 tsk Timjan, 2 tsk Rosmarin, 2 tsk Curry, 1 tsk Peppar, 1 tsk Salt och

2 tsk Paprikapulver

Sesamfrön eller brödsmulor

Salt, efter smak

SKAPA:

Vi börjar med att squeeza ur vattnet ur tofun, sedan finfördela den i en skål. Blanda sedan i

en annan skål jordnötssmöret, pressade vitlöksklyftorna, färsk timjan och

kryddblandningen, och rör om så att allt blandas ordentligt. Sedan tillsätter vi tofun till

kryddblandningen med jordnötssmöret och blandar om allt. Därefter tillsätter vi mjölet,

börja med några matskedar och se hur konsistensen blir. Mängden mjöl som behövs beror på

val av tofun. Vi letar efter att massan fortfarande ska vara fuktig men ändå hålla ihop så att

den kan formas till nuggets. Sedan formar vi nuggets av hela massan. Nästa steg är att vända

nuggetsbitarna i sesamfröna på bägge sidor. Sedan läggs de in i ugnen på 175 ° i ca 10 min på

varje sida, eller tills att de har fått fin färg och fortfarande är mjuka på insidan.

Jag serverar mina Tofunuggets med klyftpotatis och en tahinasås. Dessa nuggets passar även

bra till ris och en sötsur-sås.

Tahinasåsen görs på 1 dl tahina (det är ett frösmör gjort av sesamfrön och kan hittas i

matvarubutiker), juicen av en halv citron, salt och 1 pressad färsk vitlköksklyfta, några

matskedar vatten och rör om tills att allt har blandats.

EGENSKAPER:

Denna rätt innehåller protein från tofun, E-vitamin och B-vitamin från jordnötssmöret och

kalcium och zink från sesamfröna och tahinasåsen.